Kreeg je van De Watergroep een meteropnamekaart toegestuurd via de post of via e-mail? Geef dan binnen de 15 werkdagen gratis jouw meterstand (online) door.
 

Stap 1: noteer de meterstand van je watermeter

Lees hier hoe je jouw watermeter afleest.
 

Stap 2: geef jouw meterstand door

Optie A: online via de website

Surf naar www.dewatergroep.be/meterstand. Vul je klantrekening en antwoordnummer in. Deze kan je terugvinden op jouw meteropnamekaart.

TIP: Scan de QR-code op je meteropnamekaart met de camera van je gsm. Jouw klantrekening en antwoordnummer zijn dan al automatisch ingevuld.

Optie B: online via je klantenzone

Log in op de klantenzone. Op de overzichtspagina is er een oranje balk zichtbaar als er een openstaande aanvraag is. Staat er geen oranje balk, dan kan je geen meterstand doorgeven.

Optie C: meterkaart terugsturen

Je kan jouw meter ook doorgeven door het meterkaartje terug te sturen via de post (onder een voldoende gefrankeerde omslag).
 

Opgelet

  • Geef je geen meterstand door? De Watergroep zal een schatting maken van jouw verbruik, gebaseerd op vorige verbruiken. Je kan steeds een correctie van deze schatting aanvragen via het online contactformulier of via telefoon naar 02 238 96 99.
  • Geef je meterstand enkel door wanneer De Watergroep hierom vraagt.

De gegevens om online jouw meterstand door te geven kan je hier vinden:

 meteropnamekaart

De Watergroep nam uit veiligheidsoverwegingen de beslissing om onze applicatie voor het online doorgeven van meterstanden en onze online klantenzone via Windows Vista en Windows XP niet langer te ondersteunen.

Als overheidsbedrijf dienen wij ons te beschermen bij toepassingen waar we klantengegevens opvragen, zodat de privacy van jouw klantgegevens gegarandeerd blijft.

De algemene website blijft wel toegankelijk. Voor de registratie van de meterstand kan je met ons contact opnemen, telefonisch of via post (= meterkaart terugsturen).

Heb je een analoge watermeter?

  1. Meternummer: dit is het nummer van jouw watermeter. Controleer of de laatste 4 cijfers hetzelfde zijn als het nummer op jouw meterkaartje.
  2. Meterstand: noteer enkel de zwart-witte cijfers. De zwarte cijfers geven jouw verbruik weer in kubieke meters, de rode cijfers in liters. Wij hebben van jou enkel de zwarte cijfers nodig.

De Watergroep heeft 3 types huishoudelijke watermeters in gebruik:

Meterstand aflezen

 

Model Integra

Heb je een digitale watermeter ...

... en kreeg je geen meterkaart?

Dan hoef je jouw meterstand niet meer door te geven. Deze wordt automatisch naar ons doorgestuurd.

... maar kreeg je toch een meterkaart?

Noteer dan enkel de cijfers vóór de punt (zie groene kader). Dit is jouw verbruik in kubieke meter. De cijfers na de punt is jouw verbruik in liter. We hebben enkel de cijfers voor de punt nodig.

Meterstand aflezen op digitale watermeter

Let op: de watermeter verstuurt zijn gegevens via de digitale energiemeter. Als je (nog) geen digitale energiemeter hebt, kan jouw digitale watermeter geen informatie naar ons doorsturen. Heb je wel al een digitale watermeter én een digitale energiemeter? Soms gebeurt het dat de verbruiksgegevens ons tijdelijk niet bereiken door technische problemen of fysieke hindernissen (zoals een metalen object). Jouw watermeter hoeft niet vervangen te worden. Je moet voorlopig wel nog zelf je meterstand doorgeven.
Bezorg ons zo snel mogelijk de correcte meterstand en de datum van meteropname. Wij brengen jouw dossier verder in orde. Een foto van de watermeter waarop de meterstand duidelijk afleesbaar is, kan ons klantencontactcenter hierbij helpen en jouw dossier bespoedigen. Vermeld ook steeds je contactgegevens, zodat onze medewerkers je vlot kunnen bereiken bij vragen.
  • Jaarlijks: wanneer je van ons een meteropnamekaart ontvangt via post of e-mail, heb je 15 dagen de tijd om de meterstand door te geven.
  • Wanneer je verhuist: om de eindfactuur te berekenen, hebben wij van jou de meterstand nodig.
  • Wanneer je een herberekening wenst van jouw tussentijdse facturen. Om die correct te berekenen hebben we jouw verbruik nodig.

Waarom kan ik mijn meterstand niet op een ander moment doorgeven?

Om de jaarlijkse verbruiksfactuur op te maken, vragen wij jouw meterstand. Dit gebeurt niet voor al onze klanten op hetzelfde moment. Dit tijdstip is afhankelijk van de regio waarin je woont. Wil je in de tussentijd je verbruik opvolgen? Dat kan via onze online klantenzone!

Wanneer je ons jouw meterstand doorgeeft, ben je zeker dat je het juiste bedrag voor jouw waterrekening betaalt. Geef je ons geen meterstand door, dan schatten we jouw verbruik zelf via een raming. Het is mogelijk dat wij jouw gebruik hoger schatten dan het daadwerkelijk is, waardoor je mogelijk teveel betaalt. Schatten we je verbruik te laag in, dan kan dat zich vertalen in een hogere afrekening.

Conclusie: geef ons de meterstand zeker door! Zo ontvang je steeds een juiste waterfactuur.
Als de geschatte meterstand te hoog is, kan je best jouw meterstand alsnog aan ons doorgeven. Een foto van de watermeter waarop de meterstand duidelijk afleesbaar is, kan ons klantencontactcenter hierbij helpen en jouw dossier bespoedigen. Vermeld ook steeds jouw contactgegevens, zodat onze medewerkers je vlot kunnen bereiken bij vragen.