Praktische vragen en werking digitale watermeter
- Wat is een digitale watermeter en hoe werkt die?
- Wat zijn de voordelen van een digitale watermeter?
- Hoe lees ik gegevens af op mijn digitale watermeter?
- Wanneer krijg ik een digitale watermeter?
- Waarom moet mijn watermeter vervangen worden?
- Waarom is er een samenwerking tussen Fluvius en De Watergroep?
- Moet ik betalen voor de vervanging van de analoge watermeter door een digitale watermeter?
- Is er een stopcontact of wifi nodig voor de digitale watermeter?
- Zal mijn waterfactuur verhogen na de plaatsing van de digitale watermeter?
- Kan het water via een digitale watermeter zomaar worden afgesloten
- Moet ik mijn digitale watermeter beschermen tegen vorst?
- De digitale meter is afhankelijk van elektriciteit, wat indien er een elektriciteitspanne is?
- Is de meter afleesbaar in donkere ruimtes (inkomhallen, kelders)? Is het display verlicht?
- Komt er ook een digitale elektriciteits- en gasmeter?
- Waar vind ik mijn meternummer?
1. Wat is een digitale watermeter en hoe werkt die?
Net als je klassieke analoge watermeter meet de digitale watermeter jouw waterverbruik.
Het grote verschil is dat de digitale watermeter een elektronische display en ingebouwde communicatietechnologie heeft. Daarmee kan het toestel zelf gegevens verzenden en ontvangen. Zo kan het communiceren met jouw waterbedrijf.
Jouw meterstand wordt op die manier van op afstand 'uitgelezen'. Je krijgt met andere woorden niet langer een meterbrief en je hoeft geen meterstand meer door te geven.
2. Wat zijn de voordelen van een digitale watermeter?
Meer comfort:
- Je moet als gebruiker niet langer jaarlijks de meterstand doorgeven.
- Bij een overname is de meterstand op datum van de verhuis gekend.
Duurzaam beheer:
- De drinkwatermaatschappij stuurt niet langer een meterbrief op papier, maar kan je jaarlijks onmiddellijk een verbruiksfactuur opsturen op basis van de werkelijke meterstand.
- De meteropnemer hoeft niet meer bij je langs te komen.
Op termijn worden nog bijkomende functionaliteiten voorzien. We raden je aan om je nu al te registreren op jouw klantenzone.
3. Hoe lees ik gegevens af op mijn digitale watermeter?
4. Wanneer krijg ik een digitale watermeter?
Momenteel is het nog niet mogelijk om zelf een digitale watermeter aan te vragen. We onderzoeken deze technologie nog volop via een aantal proefprojecten. Eens er voldoende expertise is opgebouwd, starten we met een bredere uitrol. Als klant krijg je tijdig een verwittiging als je aan de beurt bent.
5. Waarom moet mijn watermeter vervangen worden?
6. Waarom is er een samenwerking tussen Fluvius en De Watergroep?
7. Moet ik betalen voor de vervanging van de analoge watermeter door een digitale watermeter?
8. Is er een stopcontact of wifi nodig voor de digitale watermeter?
Nee, de digitale watermeter werkt op een batterij met lange levensduur en stuurt de gegevens door via een eigen netwerk.
9. Zal mijn waterfactuur verhogen na de plaatsing van de digitale watermeter?
10. Kan het water via een digitale watermeter zomaar worden afgesloten
11. Moet ik mijn digitale watermeter beschermen tegen vorst?
Ja, net zoals de analoge watermeters bevat dit toestel water. Dat water kan bevriezen en dus 'uitzetten' bij langdurige vrieskou.