Praktische vragen en werking digitale watermeter
- Wanneer krijg ik een digitale watermeter?
- Komt er ook een digitale elektriciteits- en gasmeter?
- Wat is een digitale watermeter en hoe werkt die?
- Is er een infofiche beschikbaar van mijn watermeter?
- Wat zijn de voordelen van een digitale watermeter?
- Waarom moet mijn watermeter vervangen worden?
- Moet ik betalen voor de vervanging van de analoge watermeter door een digitale watermeter?
- Zal mijn waterfactuur verhogen na de plaatsing van de digitale watermeter?
- Is er een stopcontact of wifi nodig voor de digitale watermeter?
- Is de meter afleesbaar in donkere ruimtes (inkomhallen, kelders)? Is de display verlicht?
- Kan het water via een digitale watermeter zomaar worden afgesloten?
- Moet ik mijn digitale watermeter beschermen tegen vorst?
- De digitale watermeter is afhankelijk van elektriciteit, wat als er een elektriciteitspanne is?
- Waarom is er een samenwerking tussen Fluvius en De Watergroep?
- Moet ik mijn meterstand nog doorgeven nu ik een digitale watermeter heb?
- Wat betekent de sticker met 'Digitale Watermeter' op mijn elektriciteitsmeter?
- Is er een aardingsklem bevestigd op de oude watermeter?
1. Wanneer krijg ik een digitale watermeter?
Momenteel is het niet mogelijk om zelf een digitale watermeter aan te vragen. Tegen 2030 worden overal in Vlaanderen digitale watermeters geplaatst. De exacte planning van deze uitrol wordt vastgelegd door jouw waterbedrijf. We nemen contact met je op zodra je aan de beurt bent.
2. Komt er ook een digitale elektriciteits- en gasmeter?
3. Wat is een digitale watermeter en hoe werkt die?
Net als je klassieke analoge watermeter meet de digitale watermeter jouw waterverbruik.
Het grote verschil is dat de digitale watermeter een elektronische display en ingebouwde communicatietechnologie heeft. Daarmee kan het toestel zelf gegevens verzenden en ontvangen. Zo kan het communiceren met jouw waterbedrijf.
Jouw meterstand wordt op die manier van op afstand 'uitgelezen'. Je krijgt met andere woorden niet langer een meterbrief en je hoeft geen meterstand meer door te geven.
4. Is er een infofiche beschikbaar van mijn watermeter?
5. Wat zijn de voordelen van een digitale watermeter?
Meer comfort:
- Je moet als gebruiker niet langer jaarlijks de meterstand doorgeven.
- Bij een overname is de meterstand op datum van de verhuis gekend.
- Via de gebruikerspoort van de digitale elektriciteitsmeter kan je met externe applicaties niet alleen je live energieverbruik maar ook je live waterverbruik uitlezen. Hoe je deze gebruikerspoort kan activeren vind je op www.fluvius.be/gebruikerspoort
Duurzaam beheer:
- De drinkwatermaatschappij stuurt niet langer een meterbrief op papier, maar kan je jaarlijks onmiddellijk een verbruiksfactuur opsturen op basis van de werkelijke meterstand.
- De meteropnemer hoeft niet meer bij je langs te komen.
Op termijn worden nog bijkomende functionaliteiten voorzien. We raden je aan om je nu al te registreren op jouw klantenzone.
6. Waarom moet mijn watermeter vervangen worden?
7. Moet ik betalen voor de vervanging van de analoge watermeter door een digitale watermeter?
8. Zal mijn waterfactuur verhogen na de plaatsing van de digitale watermeter?
9. Is er een stopcontact of wifi nodig voor de digitale watermeter?
Nee, de digitale watermeter werkt op een batterij met lange levensduur en stuurt de gegevens door via een eigen netwerk.
10. Is de meter afleesbaar in donkere ruimtes (inkomhallen, kelders)? Is de display verlicht?
11. Kan het water via een digitale watermeter zomaar worden afgesloten?
12. Moet ik mijn digitale watermeter beschermen tegen vorst?
Ja, net zoals de analoge watermeters bevat dit toestel water. Dat water kan bevriezen en dus 'uitzetten' bij langdurige vrieskou.
13. De digitale watermeter is afhankelijk van elektriciteit, wat als er een elektriciteitspanne is?
14. Waarom is er een samenwerking tussen Fluvius en De Watergroep?
15. Moet ik mijn meterstand nog doorgeven nu ik een digitale watermeter heb?
Heb je een digitale watermeter én een digitale elektriciteitsmeter? Dan hoef je je meterstand niet meer door te geven. Deze wordt automatisch naar ons doorgestuurd.
Heb je een digitale watermeter maar nog geen digitale elektriciteitsmeter? Dan zal je je meterstand nog zelf moeten doorgeven. De watermeter verstuurt zijn gegevens via de digitale elektriciteitsmeter. Omdat je momenteel nog geen digitale elektriciteitsmeter hebt, kan je digitale watermeter nog geen gegevens naar ons dorosturen. Zodra jouw elektriciteitsmeter vervangen is door een digitaal exemplaar, zal Fluvius de verbinding maken tussen de digitale watermeter en elektriciteitsmeter. Eens de verbinding er is, krijgt jouw digitale watermeter veel meer mogelijkheden en wordt jouw meterstand automatisch naar ons doorgestuurd.
16. Wat betekent de sticker met 'Digitale Watermeter' op mijn elektriciteitsmeter?
Je hebt al een digitale watermeter (bijvoorbeeld door eerdere vernieuwing), maar nog geen digitale elektriciteitsmeter? Op jouw huidige elektriciteitsmeter hangt in dat geval een sticker met cijfers. Op het moment dat Fluvius jouw elektriciteitsmeter vervangt door een digitaal exemplaar, wordt er een verbinding gemaakt tussen de digitale watermeter en de elektriciteitsmeter. Dat doet de technieker (of aannemer) van Fluvius aan de hand van de gegevens op de sticker. Laat de sticker dus zeker hangen!
Eenmaal verbonden met de digitale elektriciteitsmeter krijgt jouw digitale watermeter veel meer mogelijkheden en krijgen we onder andere jouw meterstand automatisch door.
17. Is er een aardingsklem bevestigd op de oude watermeter?
Als je vaststelt dat dit bij jou niet het geval is, vragen we om de aardings/equipotentiaalverbinding voor ons bezoek te (laten) verhangen/in regel te (laten) stellen. Indien onze watertechniekers ter plaatse vaststellen dat de klem bevestigd is aan de aftakking met de watermeter, kan de watermetervervanging niet plaatsvinden. Dat betekent dat we in dat geval ook kosten kunnen aanrekenen voor het onnodige bezoek van onze techniekers.