Betalen
- Wanneer betalen?
- Hoe kan je betalen?
- Moeite om je waterfactuur te betalen?
- Wat als je nadien nog niet betaalt?
- Watertoevoer heropenen
1. Wanneer betalen?
De uiterste betaaldatum staat steeds op jouw waterfactuur (= 30 dagen na de factuurdatum).
- Heb je binnen deze termijn van 30 dagen niet betaald? Dan ontvang je een eerste kosteloze herinnering. We sturen kort na het verstrijken van de factuurdatum ook een sms als betaalherinnering (naar de klanten waarvan we het gsm-nummer hebben).
- Nog steeds niet betaald na de eerste herinnering? Dan ontvang je een aangetekende ingebrekestelling met een extra kost van 20 euro, bovenop jouw waterfactuur.
- Moeite om jouw factuur te betalen? Wacht dan niet en neem contact op met De Watergroep om bijkomende kosten te vermijden!
2. Hoe kan je betalen?
Onze tip: betaal altijd op tijd via een automatische betaalopdracht (domiciliëring)
Met een domiciliëring geef je ons toestemming om jouw waterfacturen automatisch te vereffenen. Zo betaal je altijd op tijd.
Vraag je automatische betaalopdracht (domiciliëring) aan.
Via Doccle, je digitale archiefkast
Ontvang, bewaar en betaal je waterfacturen via het gratis digitaal administratieplatform Doccle.
Ontdek hoe je onze documenten digitaal kan ontvangen.
Online via onze klantenzone
Betaal je facturen meteen in je klantenzone.
Meld je aan op onze klantenzone: www.dewatergroep.be/klantenzone.
Ben je nog niet geregistreerd op onze klantenzone? Ga dan eerst naar www.dewatergroep.be/registreer. Daarvoor heb je nodig:
- je klantrekening (begint met een ‘D’ en staat rechtsboven op je factuur)
- je toegangscode (staat onder je klantrekening).
Via overschrijving
Je kan je waterfactuur betalen via overschrijving.
Daarvoor heb je deze informatie nodig:
- Bedrag: staat op je factuur.
- Rekeningnummer: BE90 0969 2800 0132
- Naam begunstigde: De Watergroep
- Gestructureerde mededeling: staat op je factuur. Vind je die niet meer? Zet dan je klantrekening in de mededeling. Je klantrekening begint met een ‘D’ en staat rechts bovenaan op je factuur.
- Betaling ten laatste tegen: staat op je factuur.
Banken controleren bij een overschrijving of het rekeningnummer hoort bij de naam van de eigenaar van de rekening. Dit beschermt je extra tegen fraude.
Via de QR-code op de waterfactuur
Open je bank-app op je smartphone. Scan de QR-code op je waterfactuur en betaal meteen. Let op: je kan de QR-code niet scannen met Payconiq by Bancontact.
3. Moeite om je waterfactuur te betalen?
Neem dan contact op met De Watergroep. We bekijken samen welk van deze opties jou het best past:
Maandelijkse facturatie
Stap je liever over van een driemaandelijkse naar maandelijkse waterfactuur? Dat vraag je hier aan. Maandelijkse facturatie is wel enkel digitaal mogelijk, we sturen bij een maandelijkse factuur dus geen papieren facturen meer op via de post.
Betalingsuitstel
Is het even te moeilijk om je waterfactuur te betalen? Neem dan contact op met De Watergroep om een betalingsuitstel aan te vragen. Samen met een medewerker worden de verschillende mogelijkheden bekeken.
Afbetalingsplan
Kan je jouw factuur niet in één keer betalen, maar graag in verschillende stukken? Neem dan contact op met De Watergroep voor een betaalregeling af te spreken. In overleg met een medewerker maken we voor jou een afbetalingsplan op maat.
4. Wat als je nadien nog niet betaalt?
Wanneer je na de aangetekende ingebrekestelling je factuur nog steeds niet betaalde of geen contact met De Watergroep opnam om een betalingsregeling te treffen, zijn deze stappen mogelijk:
Ben je een huishoudelijke klant en weiger je te betalen?
- Dan maken we een minnelijke/gerechtelijke invordering op of krijg je een uitnodiging voor de lokale adviescommissie van je gemeente/stad (= verbonden aan je OCMW). Deze commissie kan beslissen dat je minder water krijgt. De Watergroep installeert bij jou thuis dan een digitale watermeter met ‘begrenzing’ (= je krijgt dan nog 50 liter water per uur). Klik hier om meer te weten over deze tijdelijke begrenzing.
- Betaal je ook na de installatie van een begrenzer nog niet of weiger je een betaalregeling op te starten, dan kan de lokale adviescommissie beslissen de watertoevoer volledig af te sluiten.
Ben je een niet-huishoudelijke klant en weiger je te betalen?
Dan kan De Watergroep de watertoevoer afsluiten. Je ontvangt van ons eerst een verwittigingsbrief met de vraag tot betaling binnen de wettelijke minimumtermijn van 6 weken. In deze periode is er nog tijd om een betaalregeling met De Watergroep af te spreken. Betaal je niet of sluit je geen betaalregeling af? Dan sluiten we de watertoevoer af.
De kost voor het af- en aansluiten van het water vind je terug onder tarieven (= overige tarieven).
5. Watertoevoer heropenen
Was er sprake van een tijdelijke begrenzing / afsluiting van de watertoevoer wegens wanbetaling? Vul het online formulier in voor de wegname van de begrenzing of de heropening van het drinkwater:
