Phishing
Pas op: er gaan veel valse berichten rond die eruitzien alsof ze van De Watergroep komen, maar toch zijn die niet van ons. De berichten worden heel goed nagemaakt en zien er steeds echter uit. Reageer niet op deze berichten en klik op geen enkele link in de e-mail of sms.
Opgelet: ook in naam van Waterunie gaan er al valse e-mails rond
Vanaf januari 2026 werken De Watergroep en Farys samen onder de naam 'Waterunie'. Ook mensen met slechte bedoelingen weten dat en proberen jou te misleiden met berichten hierover.
Hoe zie je dat dit valse e-mails zijn?
- Jouw gegevens blijven hetzelfde voor De Watergroep als voor Waterunie. We vragen je niet om je gegevens aan te passen of te bevestigen.
- Ben je klant bij De Watergroep? Dan komen onze e-mails in 2025 altijd van een e-mailadres dat eindigt op '@dewatergroep.be' en vanaf 2026 op '@waterunie.be'.
- Hoe herken je échte berichten?
- Wat moet je doen als je een vals bericht krijgt?
- Bekijk voorbeelden van valse e-mails
- Bekijk voorbeelden van valse sms'en
1. Hoe herken je échte berichten?
Controleer van wie de e-mail of sms komt.
- E-mails van De Watergroep komen altijd van een e-mailadres dat eindigt op ‘@dewatergroep.be’.
- Sms'en van De Watergroep komen altijd van het nummer 8686 of 8875. We versturen nooit berichten via Whatsapp of via een 04xx xx xx xx-nummer.
- E-mails van Doccle krijg je van het e-mailadres '[email protected]'.
Controleer de links in je e-mail.
Werk je met een computer? Zweef met je muis even over de link.
Werk je met een smartphone? Houd je vinger een paar seconden op de link.
Zo kan je de volledige link bekijken zonder door te klikken.
- Een link van De Watergroep begint altijd met ‘https://’.
- Het deel voor de allereerste slash (‘/’) moet overeenkomen met de naam van de organisatie. Bij De Watergroep is dat altijd ‘dewatergroep.be’.
Krijg je een factuur? Controleer dan eerst of je openstaande facturen hebt.
- Dat doe je op elk moment in je online klantenzone. Ga naar onze klantenzone en controleer of je openstaande facturen hebt.
- Betaal je jouw facturen via Doccle? Ga naar je Doccle-account en controleer of je openstaande facturen hebt.
Tip: vraag een automatische betaalopdracht aan voor onze facturen. Dan verlopen je betalingen altijd op tijd en vanzelf. Zo hoef jij je nooit meer af te vragen of die e-mail of sms over een factuur wel echt is.
Tip: krijg je onze facturen via e-mail? Dan staat je klantrekening altijd in het onderwerp. Je klantrekening begint met een 'D' en staat rechts bovenaan op je facturen.
2. Wat moet je doen als je een vals bericht krijgt?
- Klik op geen enkele link in de e-mail of sms.
- Breng ons op de hoogte van het valse bericht. Stuur het valse bericht door naar [email protected] met ‘melding phishing’ in het onderwerp. Dan zorgen we ervoor dat de links in de valse e-mail geblokkeerd worden. Zo bescherm je ook andere mensen die deze e-mail krijgen.
- Verdachte e-mails en sms’en kan je ook doorsturen naar [email protected], het Centrum voor Cybersecurity in België. Bij een verdachte sms maak je een screenshot en verstuur je die via e-mail.