Phishing
Pas op voor valse e-mails en sms'en. Er zijn veel valse e-mails en sms'en die eruitzien alsof ze van De Watergroep komen, maar die berichten zijn niet van ons. De berichten zien er steeds echter uit.
Wat moet je doen als je zo'n vals bericht krijgt?
- Reageer er niet op.
- Klik op geen enkele link in de e-mail! of sms.
- Kijk hieronder hoe je echte en valse berichten kan herkennen.
Valse e-mails in mei en juni 2025 - Op dit moment gaan er valse e-mails rond. Je kan zien dat deze e-mails niet echt zijn door het adres van de afzender te controleren. Officiële e-mails van De Watergroep versturen we altijd vanuit een e-mailadres met @dewatergroep.be. Klik nooit op een link in deze e-mails!
Voorbeelden van valse e-mails
Hoe herken ik een e-mail van De Watergroep?
- Controleer de afzender. Officiële e-mails van De Watergroep versturen we altijd vanuit een e-mailadres met @dewatergroep.be
- E-mailonderwerp bij online waterfacturen: e-mails van De Watergroep omvatten steeds je klantrekening in het mailonderwerp.
Voorbeelden van valse e-mails (klik om te vergroten):
Hoe herken ik een sms van De Watergroep?
Officiële sms'en van De Watergroep versturen we altijd vanuit:
- het geverifieerde 4-cijfernummer 8686
- het geverifieerde 4-cijfernummer 8875 (wanneer het gaat over je nieuwe watermeter).
De Watergroep verstuurt nooit berichten vanuit Whatsapp of een 04xx xx xx xx-nummer.
Voorbeelden van valse sms'en (klik om te vergroten):
Hoe herken ik een afrekening via Doccle?
- Officiële afrekeningen van De Watergroep via Doccle worden verstuurd vanuit [email protected].
- Er staat "Je hebt via Doccle een nieuw document van De Watergroep ontvangen".
- Bij het klikken op de blauwe knop word je doorgeleid naar jouw persoonlijk account in Doccle waar je jouw effectieve factuur te zien krijgt, en niet enkel het te betalen bedrag.
Voorbeeld van een echte Doccle-mail (klik om te vergroten):
Voorbeeld van een valse Doccle-mail (klik om te vergroten):
Tip: controleer of je een factuur ontvangen hebt voor je ergens op klikt
- Log in op Doccle om na te gaan of er een openstaande factuur is. De facturen die je daar in jouw account ziet staan zijn jouw effectieve facturen. Het veiligste is om die facturen ook te betalen vanuit de Doccle-applicatie. Dan betaal je zeker aan het juiste rekeningnummer (want dat is niet wijzigbaar).
- Of bekijk je facturen van De Watergroep via onze online klantenzone.
Heb je zo'n e-mail of sms ontvangen?
- Doe er dan niets mee (zeker nergens op klikken).
- Nog vragen? Neem dan hier contact op met De Watergroep.
- Je kan ook een melding maken via de website meldpunt fraude.
- Ontdek de tips van 'Safe on Web' om valse e-mails te herkennen.
* De veiligheid van jouw gegevens zijn belangrijk voor ons. Daarom benadrukken we graag dat er geen datalek of inbraak in onze systemen is gedetecteerd. Alle klantgegevens zijn nog steeds veilig. We spreken hier echter wel van een frauduleus gebruik van de naam 'De Watergroep'.