Kreeg je onlangs een meteropnamekaart van ons? Dan krijg je 15 dagen de tijd om de meterstand door te geven.

  • Ga naar www.dewatergroep.be/meterstand en vul daar jouw antwoordnummer en klantrekening in. Tip: registreer je meteen op onze online klantenzone. Daar kan je meteen ook je verbruik opvolgen!
  • De meterstand doorgeven kan door het meterkaartje terug te sturen via de post (onder een voldoende gefrankeerde omslag).
  • Geef je geen meterstand door? De Watergroep zal een schatting maken van jouw verbruik, gebaseerd op vorige verbruiken. Je kan steeds een correctie van deze schatting aanvragen.

Opgelet: geef je meterstand enkel door wanneer De Watergroep hierom vraagt.

De gegevens om online jouw meterstand door te geven kan je hier vinden:

 meteropnamekaart

De Watergroep nam uit veiligheidsoverwegingen de beslissing om onze applicatie voor het online doorgeven van meterstanden en onze online klantenzone via Windows Vista en Windows XP niet langer te ondersteunen.

Als overheidsbedrijf dienen wij ons te beschermen bij toepassingen waar we klantengegevens opvragen, zodat de privacy van jouw klantgegevens gegarandeerd blijft.

De algemene website blijft wel toegankelijk. Voor de registratie van de meterstand kan je met ons contact opnemen, telefonisch of via post (= meterkaart terugsturen).

Heb je een analoge watermeter?

  1. Meternummer: dit is het nummer van jouw watermeter. Controleer of de laatste 4 cijfers hetzelfde zijn als het nummer op jouw meterkaartje.
  2. Meterstand: de zwart-witte cijfers vormen de meterstand die je moet doorgeven.

Leuk om te weten: de zwarte cijfers geven uw verbruik weer in kubieke meters, de rode cijfers in liters. Wij hebben van jou enkel de zwarte cijfers nodig.

De Watergroep heeft 3 types huishoudelijke watermeters in gebruik:

Meterstand aflezen

 

Heb je een digitale watermeter?

Druk op de blauwe knop om de gegevens op de display van de watermeter te doen verschijnen. Je ziet onder andere jouw meterstand verschijnen. Voor de punt zie je het aantal m³, na de punt in liter. 

 

Digitale watermeter

 

Jouw digitale watermeter heeft een ingebouwde communicatietechnologie. Daarmee stuurt het toestel zelf gegevens door. Jouw meterstand wordt op die manier van op afstand 'uitgelezen'. Je hoeft jouw meterstand niet meer zelf door te geven.

Bezorg ons zo snel mogelijk de correcte meterstand en de datum van meteropname. Wij brengen jouw dossier verder in orde. Een foto van de watermeter waarop de meterstand duidelijk afleesbaar is, kan ons klantencontactcenter hierbij helpen en jouw dossier bespoedigen. Vermeld ook steeds je contactgegevens, zodat onze medewerkers je vlot kunnen bereiken bij vragen.
  • Jaarlijks: wanneer je van ons een meteropnamekaart ontvangt via post of e-mail, heb je 15 dagen de tijd om de meterstand door te geven.
  • Wanneer je verhuist: om de eindfactuur te berekenen, hebben wij van jou de meterstand nodig.
  • Wanneer je een herberekening wenst van jouw tussentijdse facturen. Om die correct te berekenen hebben we jouw verbruik nodig.

Waarom kan ik mijn meterstand niet op een ander moment doorgeven?

Om de jaarlijkse verbruiksfactuur op te maken, vragen wij jouw meterstand. Dit gebeurt niet voor al onze klanten op hetzelfde moment. Dit tijdstip is afhankelijk van de regio waarin je woont. Wil je in de tussentijd je verbruik opvolgen? Dat kan via onze online klantenzone!

Wanneer je ons jouw meterstand doorgeeft, ben je zeker dat je het juiste bedrag voor jouw waterrekening betaalt. Geef je ons geen meterstand door, dan schatten we jouw verbruik zelf via een raming. Het is mogelijk dat wij jouw gebruik hoger schatten dan het daadwerkelijk is, waardoor je mogelijk teveel betaalt. Schatten we je verbruik te laag in, dan kan dat zich vertalen in een hogere afrekening.

Conclusie: geef ons de meterstand zeker door! Zo ontvang je steeds een juiste waterfactuur.
Als de geschatte meterstand te hoog is, kan je best jouw meterstand alsnog aan ons doorgeven. Een foto van de watermeter waarop de meterstand duidelijk afleesbaar is, kan ons klantencontactcenter hierbij helpen en jouw dossier bespoedigen. Vermeld ook steeds jouw contactgegevens, zodat onze medewerkers je vlot kunnen bereiken bij vragen.