Watermeter icoonBekijk hier alle veelgestelde vragen over (het ingeven van) de meterstand.

 

 

 

Twijfel je aan de goede werking van de watermeter bij jou thuis? Dan heb je volgens het Algemeen Waterverkoopreglement recht om die te laten controleren. Vraag dit schriftelijk aan via e-mail of brief aan De Watergroep.

Stelt het metrologisch centrum vast dat de watermeter niet meer correct registreert (= binnen de toegelaten grenzen), dan neemt De Watergroep de kosten voor deze technische controle op zich. Werkt de watermeter wel correct, dan zal een kost aangerekend worden. Het tarief van deze 'metrologische controle watermeter' kan je terugvinden op onze tarievenpagina (onder 'overige tarieven' onderaan < Klik hier om alle tarieven van De Watergroep te bekijken').

Draai de stopkraan van de meter dicht. Hiermee sluit je de watertoevoer van je appartement af. Kan je geen water meer afnemen in je appartement, dan heb je de juiste watermeter gevonden. Stem dit wel even af met je buren. Het afsluiten van water kan immers een gevolg hebben voor toestellen die water verbruiken. Zo sluit je niet onverwacht de watertoevoer van je buren af terwijl de wasmachine draait. 

Kreeg je onlangs een meteropnamekaart van ons? Dan krijg je 15 dagen de tijd om de meterstand door te geven.

  • Ga naar www.dewatergroep.be/meterstand en vul daar jouw antwoordnummer en klantrekening in. Tip: registreer je meteen op onze online klantenzone. Daar kan je meteen ook je verbruik opvolgen!
  • De meterstand doorgeven kan ook telefonisch of door het meterkaartje terug te sturen via de post (onder een voldoende gefrankeerde omslag).
  • Geef je geen meterstand door? De Watergroep zal een schatting maken van jouw verbruik, gebaseerd op vorige verbruiken. Je kan steeds een correctie van deze schatting aanvragen.

Opgelet: geef je meterstand enkel door wanneer De Watergroep hierom vraagt.

Weet je niet zeker of jouw watermeter nog (correct) registreert, dan kan je een tapproef doen. Neem hiervoor 10 liter water (= 1 emmer) af (bv. net voor het poetsen) en let erop dat er nergens anders iemand water verbruikt. Registreert de watermeter 10 liter, dan werkt jouw watermeter perfect. Registreert de watermeter niets, minder of meer, dan is je watermeter defect. Neem in dat geval contact op met ons om jouw watermeter gratis te laten vervangen.

Bij de meeste klanten staat er een enkelvoudige watermeter met 1 telregister.  Op plaatsen waar grote debieten worden afgenomen, komen ook gecombineerde watermeters voor. Een gecombineerde watermeter bestaat uit een grote watermeter in combinatie met een kleine watermeter. Het water vloeit bij een gecombineerde watermeter aan een hoog debiet gelijktijdig door de 2 meters. Aan een laag debiet stroomt het water enkel door de kleine meter. 

Een gecombineerde meter ziet er zo uit:

Gecombineerde watermeter

De Watergroep nam uit veiligheidsoverwegingen de beslissing om onze applicatie voor het online doorgeven van meterstanden en onze online klantenzone via Windows Vista en Windows XP niet langer te ondersteunen.

Als overheidsbedrijf dienen wij ons te beschermen bij toepassingen waar we klantengegevens opvragen, zodat de privacy van jouw klantgegevens gegarandeerd blijft.

De algemene website blijft wel toegankelijk. Voor de registratie van de meterstand kan je met ons contact opnemen, telefonisch of via post (= meterkaart terugsturen).

Waar vind ik mijn watermeter? De watermeter staat altijd aan het begin van de binnenhuisinstallatie. Meestal staat de watermeter in een meterkast in de gang, de garage of de kelder, of in een meterput. In een appartementsgebouw staat de watermeter vaak in een tellerlokaal.

Weet je echt niet waar te zoeken? Ga dan op het voetpad of de berm voor jouw huis op zoek naar een sleutelmond. De watermeter en de sleutelmond liggen op één lijn, loodrecht ten opzichte van de straat. Of vraag het aan de vorige eigenaar van het pand.
  1. Hoe lees ik mijn meterstand?Meternummer: dit is het nummer van jouw watermeter. Controleer of de laatste 4 cijfers hetzelfde zijn als het nummer op jouw meterkaartje.
  2. Meterstand: de zwart-witte cijfers vormen de meterstand die je moet doorgeven.

Leuk om te weten: de zwarte cijfers geven uw verbruik weer in kubieke meters, de rode cijfers in liters. Wij hebben van jou enkel de zwarte cijfers nodig.

De Watergroep heeft 3 types huishoudelijke watermeters in gebruik:

Meterstand aflezen

Bezorg ons zo snel mogelijk de correcte meterstand en de datum van meteropname. Wij brengen jouw dossier verder in orde. Een foto van de watermeter waarop de meterstand duidelijk afleesbaar is, kan ons klantencontactcenter hierbij helpen en jouw dossier bespoedigen. Vermeld ook steeds je contactgegevens, zodat onze medewerkers je vlot kunnen bereiken bij vragen.

De meterstand die je hebt ingegeven, ligt dan niet in lijn met je vroeger waterverbruik. Dit kan heel wat oorzaken hebben. Ga eerst even na of je wel de correcte meterstand hebt doorgegeven. Klopt de meterstand wel degelijk? Ga dan na of er nergens een verborgen lek is. Ontdek hier hoe je verliezen en lekken kan opsporen.

Heb je de meterstand correct doorgegeven en er is geen verborgen verlies, betekent dit dat je het water effectief hebt verbruikt. Mogelijk is er sprake van een eenmalig verhoogd verbruik door de aanleg van een tuin, vijver, zwembad, ... of je gezin is uitgebreid, je hebt een vaatwasmachine aangekocht, ... Wij adviseren je in dat geval om jouw waterverbruik op te volgen en waterbesparende maatregelen te nemen. Ontdek hier enkele tips hoe je eenvoudig water kan besparen.

Ook een lager verbruik heeft steeds een oorzaak. Een lid van het gezin heeft de woning verlaten of misschien is de watermeter defect. Indien de watermeter defect is, komt een medewerker die gratis vervangen.

Hoe weet ik of mijn watermeter correct werkt?

Neem 10 liter water van de kraan. Werd deze 10 liter geregistreerd op de teller van de watermeter (= rode cijfers)? Dan werkt de watermeter correct. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met De Watergroep. Wij vervangen jouw watermeter gratis.

MeterlezerOngeveer elke 3 jaar komt een meterlezer bij je langs om de meterstand te noteren. Dat loopt als volgt:

  • De meterlezer komt bij je langs om de meterstand op te nemen.
  • Niet aanwezig? De dag nadien doet onze meterlezer een tweede poging.
  • Ook bij het tweede bezoek afwezig? Dan krijg je een meterkaart toegestuurd. Je krijgt nu 15 dagen de tijd om zelf de meterstand te registreren.
  • Laat je ons niets weten? Dan maken we een schatting van je verbruik, gebaseerd op jouw vorige verbruiken. Dit zal ook duidelijk op jouw factuur staan. Een correctie is dan nog steeds mogelijk.
  • Jaarlijks: wanneer je van ons een meteropnamekaart ontvangt via post of e-mail, heb je 15 dagen de tijd om de meterstand door te geven.
  • Wanneer je verhuist: om de eindfactuur te berekenen, hebben wij van jou de meterstand nodig.
  • Wanneer je een herberekening wenst van jouw tussentijdse facturen. Om die correct te berekenen hebben we jouw verbruik nodig.

Waarom kan ik mijn meterstand niet op een ander moment doorgeven?

Om de jaarlijkse verbruiksfactuur op te maken, vragen wij jouw meterstand. Dit gebeurt niet voor al onze klanten op hetzelfde moment. Dit tijdstip is afhankelijk van de regio waarin je woont. Wil je in de tussentijd je verbruik opvolgen? Dat kan via onze online klantenzone!

Wanneer je ons jouw meterstand doorgeeft, ben je zeker dat je het juiste bedrag voor jouw waterrekening betaalt. Geef je ons geen meterstand door, dan schatten we jouw verbruik zelf via een raming. Het is mogelijk dat wij jouw gebruik hoger schatten dan het daadwerkelijk is, waardoor je mogelijk teveel betaalt. Schatten we je verbruik te laag in, dan kan dat zich vertalen in een hogere afrekening.

Conclusie: geef ons de meterstand zeker door! Zo ontvang je steeds een juiste waterfactuur.
Als de geschatte meterstand te hoog is, kan je best jouw meterstand alsnog aan ons doorgeven. Een foto van de watermeter waarop de meterstand duidelijk afleesbaar is, kan ons klantencontactcenter hierbij helpen en jouw dossier bespoedigen. Vermeld ook steeds jouw contactgegevens, zodat onze medewerkers je vlot kunnen bereiken bij vragen.