Logo Digitale watermeterDe Watergroep voert een grootschalig proefproject uit rond digitale watermeters. Hoe dat in z'n werk gaat, verneem je hier! 
 

Proefprojecten

De Watergroep voert momenteel een grootschalig onderzoek uit rond digitale watermeters in Laarne/Kalken, Leuven (wijk Toverberg) en Lokeren (i.s.m. de sociale huisvestingsmaatschappij). Zo testen we meteen alles uit: welk metertype presteert het beste, hoe verloopt de verzameling van gegevens, ...

Klik hier voor meer info over het proefproject in Laarne

De digitale watermeter 

De klassieke watermeter die nu bij jou thuis staat bekijk je als klant dikwijls maar 1 keer per jaar: wanneer je aan je waterbedrijf de meterstand moet doorgeven. Op basis van die jaarlijkse meterstand, krijg jij als klant een overzicht van het jaarlijks waterverbruik en kunnen wij een correcte factuur opstellen. Bij de digitale watermeter is die stap niet meer nodig en lezen we vanop afstand jouw meterstand of index automatisch af. Dat is niet alleen makkelijker voor jou als klant. Je krijgt ook een veel beter inzicht in jouw individueel waterverbruik. En die info, daar gaan wij mee aan de slag om ons distributie- en productienet nog beter af te stemmen op het verbruik.
 

Wat zijn de voordelen voor mij als klant?

  • Beter inzicht in jouw dagelijks waterverbruik. Weten wat je verbruikt helpt je meteen ook op weg om verspilling van water tegen te gaan. Water is tenslotte een kostbaar goed.
  • Het is niet langer nodig ons jaarlijks de meterstand in te seinen, we krijgen de gegevens automatisch binnen.
  • Hulp bij het opsporen van lekken op jouw binneninstallatie via een aantal ingebouwde functionaliteiten.
     

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Via dit project willen we alle mogelijkheden testen om jou als klant op termijn de beste service te kunnen bieden. We testen niet alleen verschillende metertypes uit, ook rond het versturen van gegevens, het instellen van alarmen (bv. bij lekken) … testen we graag voor de volle 100% uit.

De Watergroep gaat met deze gegevens aan de slag in een grootschalig onderzoek. In geen geval worden er gegevens aan derden doorgegeven. Ook jij als klant krijgt inzicht in de meetgegevens van jouw unieke digitale watermeter.
 

Op basis van welke gegevens krijg ik dan mijn waterfactuur?

De waterfactuur maken we nog steeds op basis van de teller op de watermeter zelf, die geijkt is volgens de wettelijke richtlijnen. We factureren in geen geval op basis van de elektronisch verzamelde data. Waarom niet? Dat is net deel van de test = geven de digitale meters wel echt de correcte gegevens door? De index op je watermeter is steeds correct.
 

Wat kost zo’n digitale watermeter?

Helemaal niets! Het project loopt één jaar en is volledig gratis voor jou als klant.
 

Meer info?

 

Lees hier de veelgestelde vragen & antwoorden over digitale watermeters.