Vragen over jouw afspraak (= hoe en wanneer vervangen we jouw watermeter)
- Wanneer krijg ik een digitale watermeter?
- Hoe kan ik een afspraak verplaatsen?
- Wat als ik de afspraak niet bevestig?
- Hoe bereid ik me voor op de installatie van een digitale watermeter?
- Waarom krijgen mijn buren een digitale watermeter en ik nog niet?
- Kan ik een digitale watermeter weigeren?
- Het is niet gelukt om een digitale watermeter te installeren. Wat nu?
- Het watermeternummer op mijn uitnodiging klopt niet, kan de vervanging doorgaan?
- Hoe gaat de plaatsing van een digitale watermeter in zijn werk?
- Hoelang duurt het installeren van een digitale watermeter?
- Hoe herken ik de aannemer?
- Zal ik water hebben tijdens de watermetervervanging?
- Wat na de uitvoering van de werken?
- Waarom is er een samenwerking tussen Fluvius en De Watergroep?
1. Wanneer krijg ik een digitale watermeter?
Je kan zelf geen digitale watermeter aanvragen.
2. Hoe kan ik een afspraak verplaatsen?
3. Wat als ik de afspraak niet bevestig?
In jouw afspraakbrief lees je wanneer we langskomen.
- Past de afspraak? Dan moet je niets doen. We komen langs zoals in je brief staat.
- Past de afspraak niet? Maak zo snel mogelijk een nieuwe afspraak. Dat doe je door ten allerlaatste 2 werkdagen voor de geplande afspraak te bellen naar het telefoonnummer op jouw afspraakbrief. Dat kan elke werkdag van 8 uur tot 16 uur.
- Laat je niets weten en is er toch niemand aanwezig? Dan moet je extra betalen voor een onnodige verplaatsing.
4. Hoe bereid ik me voor op de installatie van een digitale watermeter?
• Zit jouw watermeter in een meterput? Zorg dat de meterput droog en proper is en het deksel er makkelijk af kan.
• Zorg voor genoeg licht.
• Hou het veilig. Zet huisdieren even apart.
Daarnaast:
• Vul op voorhand wat flessen of emmers met water. Tijdens de vervanging heb je geen kraanwater.
• Zorg dat de verplichte terugstroombeveiliging van je binneninstallatie goed werkt. Hoe je dat controleert, lees je op www.dewatergroep.be/terugstroombeveiliging. Merkt de technieker tijdens jouw afspraak dat er geen terugstroombeveiliging is of dat die niet goed werkt? Dan installeren of vervangen we die tegen betaling. Afhankelijk van de planning van de technieker doen we dat tijdens deze afspraak of maken we een nieuwe afspraak. Hoeveel dat kost, vind je op www.dewatergroep.be/tarieven onder de knop 'Overige tarieven'.
5. Waarom krijgen mijn buren een digitale watermeter en ik nog niet?
6. Kan ik een digitale watermeter weigeren?
Neen, je kan de plaatsing van een digitale watermeter niet weigeren.
Waar het technisch mogelijk is, moeten de Vlaamse waterbedrijven de komende jaren een digitale watermeter installeren. Dat staat in het decreet van 15 juli 2022.
Weiger je de plaatsing van een digitale watermeter? Dan moeten we een juridische procedure opstarten. Zo’n procedure zorgt voor extra kosten voor de klant.
Ben je gevoelig aan elektromagnetische velden? Dan kan je uitzonderlijk kiezen voor een digitale watermeter mét kabel. Dit type watermeter is nu nog niet beschikbaar, maar hier wordt volop aan gewerkt.
7. Het is niet gelukt om een digitale watermeter te installeren. Wat nu?
Je huidige watermeter blijft nog werken en je waterverbruik registreren.
- Kreeg je concrete instructies van de technieker die bij je langskwam? Maak dat dan eerst in orde en maak daarna een nieuwe afspraak.
- Kreeg je geen instructies? Wacht dan tot we opnieuw contact met jou opnemen. Het is de bedoeling om de komende jaren een digitale watermeter bij al onze klanten te installeren.
8. Het watermeternummer op mijn uitnodiging klopt niet, kan de vervanging doorgaan?
Zijn de laatste 4 cijfers van je watermeternummer op je watermeter én op je afspraakbrief hetzelfde? Dan moet je niets doen. We kunnen je nieuwe digitale watermeter installeren.
In alle andere gevallen zal de watermetervervanging niet kunnen doorgaan. Contacteer dan de aannemer via de gegevens op je afspraakbrief.
9. Hoe gaat de plaatsing van een digitale watermeter in zijn werk?
10. Hoelang duurt het installeren van een digitale watermeter?
11. Hoe herken ik de aannemer?
De medewerker van De Watergroep of van één van onze aannemers komt bij je langs op de afgesproken dag. Je herkent deze persoon aan het logo dat ook op je afspraakbrief staat.
Wie komt er langs om jouw digitale watermeter te installeren?
Je ziet altijd een logo of verwijzing naar 'Digitale Watermeter' op de kledij, het werkmateriaal en de bestelwagen.
12. Zal ik water hebben tijdens de watermetervervanging?
Nee, tijdens de vervanging heb je geen kraanwater.
Gebruik geen water tijdens de werken. Hou alle kranen dicht. Zet je wasmachine en vaatwasser uit. Ook andere apparaten die water nodig hebben, zet je uit.
Vul op voorhand wat flessen of emmers met water.
13. Wat na de uitvoering van de werken?
De technieker schrijft het meternummer en de watermeterstand op van je oude en nieuwe watermeter.
Is de technieker klaar? Dan is het aan jou!
- Draai alle kranen met koud kraanwater open. De kranen aangesloten op regenwater laat je dicht.
- Laat het water een paar minuten stromen.
- Is jouw toilet aangesloten op kraanwater? Spoel het dan als laatste door.
Je kan de zeefjes op het uiteinde van je kraan even weghalen voordat je jouw kranen open draait. Zo kunnen deeltjes die misschien in je waterleiding gekomen zijn tijdens de vervanging ook wegstromen.