Vragen over jouw afspraak (= hoe en wanneer vervangen we jouw watermeter)
- Wanneer krijg ik een digitale watermeter?
- Hoe kan ik een afspraak bevestigen of verplaatsen?
- Wat als ik de afspraak niet bevestig?
- Wat moet ik doen om mij voor te bereiden op de vervanging?
- Waarom krijgen mijn buren een digitale watermeter en ik nog niet?
- Kan ik een digitale watermeter weigeren?
- De aannemer slaagt er niet in om de digitale watermeter te plaatsen, wat moet ik nu doen?
- Het watermeternummer op mijn uitnodiging klopt niet, kan de vervanging dan nog doorgaan?
- Hoe gaat de plaatsing van een digitale watermeter in zijn werk?
- Hoelang duurt het plaatsen van een digitale watermeter?
- Hoe herken ik de aannemer?
- Zal ik water hebben tijdens de vervanging?
- Wat na de uitvoering van de werken?
- Het is vandaag niet gelukt om een digitale watermeter bij jou te installeren. Wat nu?
- Waarom is er een samenwerking tussen Fluvius en De Watergroep?
1. Wanneer krijg ik een digitale watermeter?
Momenteel is het niet mogelijk om zelf een digitale watermeter aan te vragen. Tegen 2030 worden overal in Vlaanderen digitale watermeters geplaatst. De exacte planning van deze uitrol wordt vastgelegd door jouw waterbedrijf. We nemen contact met je op zodra je aan de beurt bent.
2. Hoe kan ik een afspraak bevestigen of verplaatsen?
3. Wat als ik de afspraak niet bevestig?
- Indien jouw watermeter wordt geplaatst door aannemer Unit-T:
Om de afspraak te laten doorgaan, is het noodzakelijk dat je de afspraak bevestigt. Als je de afspraak niet bevestigt, zal de aannemer jou proberen te contacteren. Dit kan telefonisch, per sms of per mail. - Indien jouw watermeter wordt geplaatst door aannemer TeaPlus of 3DM of door De Watergroep zelf:
Als je niets laat weten, dan komt de aannemer of De Watergroep langs op de afgesproken datum. Past die afspraak niet voor jou? Dan kan je die verplaatsen via de contactgegevens vermeld op de uitnodiging.
4. Wat moet ik doen om mij voor te bereiden op de vervanging?
Om de metervervanging te kunnen uitvoeren, moeten wij de watermeter vlot kunnen bereiken:
- Zorg ervoor dat de watermeter probleemloos kan weggenomen en vervangen worden.
- Verwijder eventuele obstakels die de toegang tot de watermeter bemoeilijken.
5. Waarom krijgen mijn buren een digitale watermeter en ik nog niet?
6. Kan ik een digitale watermeter weigeren?
Bovendien heeft het drinkwaterbedrijf het recht om publieke én private gebouwen te betreden om deze onderhoudstaken uit te voeren.
7. De aannemer slaagt er niet in om de digitale watermeter te plaatsen, wat moet ik nu doen?
8. Het watermeternummer op mijn uitnodiging klopt niet, kan de vervanging dan nog doorgaan?
Wanneer de laatste 4 cijfers overeenstemmen, hoef je niets te ondernemen en kan de vervanging worden uitgevoerd.
In alle andere gevallen zal de metervervanging niet kunnen doorgaan. In dit geval neem je contact op met je aannemer via de gegevens vermeld op de uitnodigingsbrief.
9. Hoe gaat de plaatsing van een digitale watermeter in zijn werk?
10. Hoelang duurt het plaatsen van een digitale watermeter?
11. Hoe herken ik de aannemer?
Ze hebben ook altijd een sticker op hun kledij of tablet van de Digitale Watermeter en van Fluvius. Op de bestelwagen vind je het logo terug.
12. Zal ik water hebben tijdens de vervanging?
13. Wat na de uitvoering van de werken?
14. Het is vandaag niet gelukt om een digitale watermeter bij jou te installeren. Wat nu?
Maak je geen zorgen: jouw huidige (analoge) watermeter blijft perfect functioneren.
Wanneer krijg ik dan een digitale watermeter?
Het is de bedoeling om tegen 2030 een digitale watermeter bij al onze klanten te voorzien. Zodra jouw adres terug op de planning staat, krijg je een nieuwe uitnodigingsbrief. Je hoeft dus zelf geen actie te ondernemen. Daarnaast zal de omschakeling van een analoge naar een digitale watermeter ook in de toekomst volledig gratis gebeuren.
Wat moet ik intussen doen?
Er verandert voorlopig niets voor jou. Jouw analoge watermeter blijft op dezelfde manier werken als vroeger. Dat betekent dat jouw waterbedrijf nog steeds contact met jou zal opnemen om de meterstand manueel door te geven voor het opmaken van de jaarlijkse verbruiksfactuur. Dat kan via de online klantenzone of via het papieren meteropnamekaartje.