Verloop keuringsaanvraag
- Wanneer vraag ik mijn keuring aan?
- Wat voeg je toe bij je keuringsaanvraag?
- Keuring aanvragen
- Voor de keuring start
- Tijdens de keuring
- Na de keuring
- Nog geen watermeter na keuring?
1. Wanneer vraag ik mijn keuring aan?
Ideale moment voor een keuring = na afwerking van het gebouw én voor je de sanitaire installatie in gebruik neemt. Dus voor je verhuist! Bij bedrijven/instellingen (klasse A) kan op aanvraag de keuring in fases verlopen.
Let erop dat bij de keuring van de binneninstallatie en niet-aangesloten binneninstallatie minimaal volgende toestellen geplaatst én aangesloten zijn:
- warmwaterproductie
- centrale verwarming
- toilet
- bad en/of douche met kranen
- keukenkraan
- lavabo met kranen
- bijvulinstallatie voor tweedecircuitwater.
Wanneer maximaal één van de toestellen, met uitzondering van de centrale beveiliging, niet aanwezig is, kan een keuring van de waterinstallatie worden uitgevoerd. Vraag in dat geval na volledige afwerking van de binneninstallatie een 'keuring belangrijke wijzigingen' aan.
Wanneer er 2 of meerdere toestellen ontbreken kan de keuring niet plaatsvinden (tenzij de toestellen niet voorzien zijn in de installatie).
Let op: heb je als vakman een attest nodig enkel voor jouw aanneming, dan kunnen we voor jou een specifieke keuring uitvoeren.
2. Wat voeg je toe bij je keuringsaanvraag?
Neem vooraf de werfopdracht door!
Wat is de werkopdracht?
Het is belangrijk om de betreffende werkopdracht van jouw keuringsaanvraag door te nemen. Werkopdrachten kan je terugvinden op de website van AquaFlanders. De werkopdracht bevat informatie over de keuring die zal uitgevoerd worden, de te nemen veiligheidsmaatregelen, klachten, privacy enz. Door het ondertekenen van de inventaris ga je akkoord met alle voorwaarden uit de werkopdracht. Heb je meerdere keuringen aangevraagd, bijvoorbeeld een keuring binneninstallatie en tweedecircuitwater, dan dien je beide werkopdrachten door te nemen.
- het uitvoeringsplan van de binneninstallatie (grondplan)
- een inventaris van de waterinstallatie met de nodige bewijsstukken (facturen).
Wat is een uitvoeringsplan?
Het uitvoeringsplan of grondplan dient de verschillende waterleidingen zoals regenwater, putwater, zwembadwater enz. te bevatten. Deze leidingen worden weergegeven met een kleurcode. Ook dienen alle toestellen en tappunten, vermeld op de toestellenlijst, met het overeenstemmende nummer te worden aangeduid op het grondplan.
Wat is een inventaris?
De inventaris is een overzicht van alle toestellen, apparaten en beveiligingen die aangesloten zijn op je waterinstallatie. Alles dient gedetailleerd (met merk én type) te worden opgesomd met nummerverwijzing naar het grondplan. Op deze manier kan de keurder vaststellen welke toestellen Belgaqua gekeurde apparaten zijn. Zoniet dienen bijkomende beveiligingen te worden geplaatst. Voeg ook facturen toe ter staving van de geplaatste sanitaire voorzieningen.
3. Keuring aanvragen
Is je aanvraag volledig?
Dan neemt onze planningsdienst contact met je op voor een afspraak! Hou rekening met een verwerkingstijd van ongeveer 5 dagen.
Is je aanvraag onvolledig?
Dan neemt onze keuringscel contact met je op om de keuringsaanvraag te vervolledigen!
4. Voor de keuring start
Verzamel de documenten die de keurder nodig heeft voor de keuring start.
Bij een keuring voor een eerste ingebruikname:
- de inventaris van de aangesloten toestellen van het systeem dat gekeurd moet worden met bijhorende stavingstukken
- een uitvoeringsplan van het systeem dat gekeurd moet worden.
Bij een keuring voor andere reden dan een eerste ingebruikname:
- (als dat er is) de inventaris van het systeem dat gekeurd moet worden met bijhorende stavingstukken
- een uitvoeringsplan van het systeem dat gekeurd moet worden.
5. Tijdens de keuring
De keurder doorloopt de volledige waterinstallatie en controleert of:
- je water niet kan terugstromen naar het openbaar waternetwerk
- je water niet kan terugstromen in de (al dan niet aangesloten) binneninstallatie. Afvalwater of water uit je CV-ketel dat terugstroomt kan slecht zijn voor je gezondheid.
- je waterstromen gescheiden zijn
- alles volgens de voorschriften geïnstalleerd is
- je de verschillende soorten water juist gebruikt.
De keurder kijkt zo na of de installatie gebruiksconform en conform is voor aansluiting.
- Conform voor aansluiting wil zeggen dat je water niet kan terugstromen naar het openbaar waternetwerk.
- Gebruiksconform betekent dat je water niet kan terugstromen in of naar de (al dan niet aangesloten) binneninstallatie en dat je tweedecircuitwater veilig gebruikt (dus niet om te drinken, koken, af te wassen, douchen …).
6. Na de keuring
Jouw waterinstallatie is conform (gebruik en aansluiting)?
- Je ontvangt je keuringsattest digitaal.
- De Watergroep kan jouw binneninstallatie in dienst stellen door verbreking van de keuringszegel.
Jouw installatie is niet onmiddellijk conform voor gebruik en/of aansluiting?
- Je ontvangt je keuringsdossier digitaal met vermelding van de herstelmaatregelen.
- Raadpleeg de technische voorschriften waaraan jouw waterinstallatie moet voldoen.
- De herstelmaatregelen dienen binnen een welbepaalde termijn te worden aangepast. Deze termijn wordt vermeld op jouw keuringsattest.
- Is de binneninstallatie niet aansluitingsconform, dan kan deze niet in dienst worden gesteld. De keuringszegel wordt niet verbroken.
- Vraag na aanpassing van je waterinstallatie onmiddellijk de herkeuring aan.
- Bij het uitblijven van een herkeuring zal De Watergroep een aanmaantraject opstarten. Zo kunnen er kosten voor verlengde dossieropvolging aangerekend worden, kan de binneninstallatie ontkoppeld worden of de waterinstallatie zelfs afgesloten worden.
7. Nog geen watermeter na keuring?
Is jouw binneninstallatie gerealiseerd én gekeurd, maar beschik je nog niet over een watermeter (of watermeters), bijvoorbeeld in een appartementsgebouw? Klik dan hier om de plaatsing van een watermeter aan te vragen! Hiervoor heb je ook een conform keuringsdossier nodig. Doe dit tijdig, zodat je zeker bent dat je over water kan beschikken bij de verhuis!