Keuring waterinstallaties
Vraag hier meteen de keuring aan!
Vraag jouw keuring tijdig aan om wachttijden te voorkomen! De wachttijden kunnen variëren per regio (2-6 weken).
- Wanneer keuren?
- Welke keuring moet ik aanvragen?
- Wat keuren?
- Waarom keuren?
- Wat houdt een keuring in?
- Wie mag de keuring uitvoeren?
- Keuring aanvragen
- Keuringsattest bewaren
- Goed om weten
1. Wanneer keuren?
De keuring van jouw waterinstallatie is verplicht:
- vóór de eerste ingebruikname (= dus voor verhuis/bewoning)
- bij belangrijke wijzigingen aan je binneninstallatie
- bij heringebruikname na een afsluiting bij een onmiddellijke bedreiging voor de gezondheid van de verbruiker of voor de volksgezondheid en de veiligheid van de drinkwatervoorziening.
- na vaststelling van een inbreuk op de gelijkvormigheid, op verzoek van De Watergroep.
- na een niet-conforme keuring waterinstallatie.
2. Welke keuring moet ik aanvragen?
3. Wat keuren?
Het geheel van leidingen, kranen en andere toestellen die rechtsreeks aangesloten worden op de waterinstallatie.
- De binneninstallatie (= sanitaire installatie zoals kranen, boiler, vaatwas, ...)
- De niet-aangesloten binneninstallatie (= eigen water voor menselijke consumptie). Klik voor meer info (2 MB, PDF) >>
- De installatie voor tweedecircuitwater (bv. regenwater, eigen waterwinning)
- De privéwaterafvoer (= afvoer naar de riolering).
4. Waarom keuren?
- Als eigenaar ben je zeker dat je waterinstallatie in orde is, dat alle toestellen reglementair zijn aangesloten en dat je het water veilig gebruikt.
- Eventuele inbreuken worden tijdig opgemerkt.
- Je helpt mee aan het behoud van de drinkwaterkwaliteit van jouw binnenstallatie én het drinkwaternet.
- Je komt in persoonlijk contact met onze keurders die je nuttige tips kunnen geven, afgestemd op jouw persoonlijke situatie.
5. Wat houdt een keuring in?
Tijdens de keuring wordt nagegaan of jouw waterinstallatie voldoet aan:
- het Belgaqua-repertorium (PDF)
- het Algemeen waterverkoopreglement van de Vlaamse overheid
- het Bijzonder waterverkoopreglement van De Watergroep
- het ministerieel besluit betreffende de keuring van de binneninstallatie en de privéwaterafvoer van 28 juni 2011
Meer weten over keuringen?
- www.belgaqua.be
- AquaFlanders is verantwoordelijk voor onze keuringen. Meer info via www.aquaflanders.be
Hoe verloopt een keuringsaanvraag?
6. Wie mag de keuring uitvoeren?
De Watergroep beschikt over een team ervaren keurders die de keuring voor je kunnen uitvoeren. Doe dus zeker een beroep op onze expertise! Voor sommige installaties (klasse B en C) kan je ook terecht bij erkende keurders. Tot welke klasse je installatie behoort kan je nakijken via dit schema.
Wist je dat onze keurders een gemiddelde tevredenheidsscore van 9/10 krijgen?
Kies je voor een externe keurder (dus niet via De Watergroep)? Let er dan op dat deze keuringsdienst aanvaard is door AquaFlanders én dat jouw keurder ons na de keuring meteen het conforme digitale keuringsdossier (keuringsattest, inventaris, grondplan, ...) bezorgt. Afhankelijk van de aftakking (watermeter ≥ 40 mm) kan bij een externe keuring een openingskost worden aangerekend door onze diensten.
7. Keuring aanvragen
TIP: Een keuring waterinstallatie + privéwaterafvoer samen aanvragen? Dat spaart je meteen tijd én geld uit!
8. Keuringsattest bewaren
Na de keuring krijg je van de keurder het al dan niet conforme keuringsattest. Het keuringsattest bestaat uit het attest zelf + de gevalideerde inventaris van de aangesloten toestellen. De keurder stuurt het keuringsattest rechtstreeks naar je waterbedrijf.
Hou het conform keuringsattest samen met het uitvoeringsplan en de inventaris van het gekeurde systeem bij. Die moet je kunnen tonen aan je waterbedrijf bij aansluiting van de aftakking of wanneer een controle noodzakelijk is.
9. Goed om weten
Tarieven?
Klik hier om de tarieven voor keuring te bekijken.
Vragen?
- 02 238 96 99 (geef je postcode in en kies daarna voor optie 2)
- Stuur ons hier jouw vraag
Waar vind ik mijn keuringsattest terug?
Keuringen uitgevoerd vanaf 1 januari 2021 vind je terug in je woningpas!
Wat als je geen keuring aanvraagt?
Gebruik je als klant de installatie zonder die eerst te keuren, dan stuurt het waterbedrijf je een aanmaning. Omdat de risico’s voor het openbaar waternetwerk/je eigen gezondheid groot zijn, is de keuring echt nodig.
Respecteer je de termijn van de aanmaning niet, dan kan het waterbedrijf een kost voor verlengde dossieropvolging aanrekenen én de verbinding van de binneninstallatie op het waternetwerk weigeren, je installatie ontkoppelen of zelfs afsluiten. Verzet je je hiertegen, dan kan het waterbedrijf bij de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu van VMM vragen om je te laten afsluiten.