Sociaal tarief
- Wie heeft recht op het sociaal tarief?
- Hoe ontvang je het sociaal tarief?
- Hoeveel bedraagt het sociaal tarief of de compensatie?
- Vragen over dit sociaal tarief?
1. Wie heeft recht op het sociaal tarief?
- Het sociaal tarief geldt enkel voor het waterverbruik in een gezinswoning (dus niet voor tweede verblijven) en als de gezinsleden officieel ingeschreven zijn op dit adres.
- Als er een gemeenschappelijke factuur is voor verschillende gezinnen, zoals in appartementsgebouwen met een gemeenschappelijke watermeter of in een woonzorgcentrum, dan ontvangt het gezin – ter vervanging – een compensatie.
- Het sociaal tarief wordt toegekend voor het hele gezin als één van de gezinsleden behoort tot een van deze categorieën:
- gepensioneerden die van de Federale Pensioendienst (FPD)
- een inkomensgarantie voor ouderen (IGO) krijgen (vroegere gewaarborgd inkomen voor bejaarden)
- personen die van het OCMW een leefloon of een levensminimum krijgen
- personen met een handicap die
- een inkomensvervangende tegemoetkoming krijgen van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
- of de integratietegemoetkoming krijgen van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
- ouderen die een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood krijgen van de Zorgkas (vroegere THAB, Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden).
- gepensioneerden die van de Federale Pensioendienst (FPD)
- Heb je op 1 januari van een kalenderjaar recht op een van de bovenstaande tegemoetkomingen? Dan heb je voor dat jaar recht op het sociaal tarief.
- Krijg je pas in de loop van het jaar recht op een van deze tegemoetkomingen? Dan krijg je geen sociaal tarief voor dat jaar.
Een uitkering van het ziekenfonds geeft geen recht op het sociaal tarief voor water.
2. Hoe ontvang je het sociaal tarief?
Hoe krijg je het sociaal tarief?
- In de meeste gevallen passen we het sociaal tarief automatisch toe op de waterfactuur.
- Denk je dat je wel voldoet aan de voorwaarden voor het sociaal tarief, maar krijgt je het niet? Vraag het dan zelf aan, dat doe je zo:
- Stuur ons het juiste attest.
- Een attest van de Federale Pensioendienst, waaruit blijkt dat je een inkomensgarantie voor ouderen (IGO) krijgt (vroeger gewaarborgd inkomen voor bejaarden).
- Een attest van het OCMW waaruit blijkt dat je een leefloon of een levensminimum krijgt.
- De brief van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid waaruit blijkt dat je als persoon met een handicap een inkomensvervangende tegemoetkoming of de integratietegemoetkoming krijgt.
- Het attest van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming waaruit blijkt dat je een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood krijgt (vroegere THAB of Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden).
- Doe dit ten laatste tegen 31 december van het jaar waarvoor het attest geldig is.
Als je nog wacht op het attest, vraag het sociaal tarief dan al aan en stuur het attest later op. Het sociaal tarief kan niet met terugwerkende kracht worden aangevraagd.
- Stuur ons het juiste attest.
Hoe krijg je een compensatie?
Soms kunnen we de korting niet rechtstreeks op je waterfactuur verrekenen. Bijvoorbeeld als de waterfactuur op een andere naam staat, van een gemeenschappelijk gebouw is of er ook het waterverbruik van een bedrijf op de factuur staat. Dan krijg je een bedrag ter compensatie.
Je krijgt een brief van ons (meestal in de zomer) met de vraag om ons deze gegevens te bezorgen:
- het rijksregisternummer van de persoon naar wie we de brief verstuurd hebben
- een rekeningnummer waarop we de compensatie storten
- de veiligheidscode die op de brief staat.
Kreeg je geen brief, maar denk je wel recht te hebben op een compensatie? Vraag dan zelf een compensatie aan. Dat doe je zo:
- Stuur ons het juiste attest.
- Een attest van de Federale Pensioendienst, waaruit blijkt dat je een inkomensgarantie voor ouderen (IGO) krijgt (vroeger gewaarborgd inkomen voor bejaarden).
- Een attest van het OCMW waaruit blijkt dat je een leefloon of een levensminimum krijgt.
- De brief van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid waaruit blijkt dat je als persoon met een handicap een inkomensvervangende tegemoetkoming of de integratietegemoetkoming krijgt.
- Het attest van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming waaruit blijkt dat je een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood krijgt (vroegere THAB of Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden).
- Doe dit ten laatste tegen 31 december van het jaar waarvoor het attest geldig is.
Als je nog wacht op het attest, vraag je compensatie dan al aan en stuur het attest later op. De compensatie kan niet met terugwerkende kracht worden aangevraagd.
3. Hoeveel bedraagt het sociaal tarief of de compensatie?
Sociaal tarief
Het sociaal tarief bedraagt 1/5 van het normale tarief. Je krijgt dus een korting van 80% op alle onderdelen van je waterfactuur ( productie en levering, zuivering en afvoer).
Compensatie
De compensatie is een vast, jaarlijks (forfaitair) bedrag. De grootte van het bedrag hangt af van het aantal gezinsleden. Er wordt 30 kubieke meter water per persoon geteld. Je krijgt een bedrag dat overeenkomt met 80% korting op dit waterverbruik.
4. Vragen over dit sociaal tarief?
Heb je nog vragen over het sociaal tarief of de compensatie? Ga naar www.vlaanderen.be/sociaal-tarief-voor-water of lees onze veelgestelde vragen.