Sociaal tarief
1. Voorwaarden sociaal tarief
Je komt in aanmerking voor het sociale tarief als je aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:
- Jij of één van jouw gezinsleden heeft op 1 januari van het kalenderjaar recht op één van de volgende tegemoetkoming:
- leefloon van het OCMW
- inkomensgarantie voor ouderen van de Federale Pensioendienst
- inkomensvervangende tegemoetkoming van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
- zorgbudget van de Vlaamse sociale bescherming.
- Het gaat om het waterverbruik op de wettelijke woonplaats van de rechthebbende, dus niet van een tweede verblijf.
Heb je op 1 januari van een kalenderjaar recht op een van deze tegemoetkomingen? Dan heb je voor dat jaar recht op het sociaal tarief.
Krijg je pas in de loop van dat jaar recht op een van deze tegemoetkomingen? Dan krijg je geen sociaal tarief voor dat jaar.
Een uitkering van het ziekenfonds geeft geen recht op het sociaal tarief voor water.
2. Betaling sociaal tarief
Hoe krijg je dat sociale tarief? Dat gebeurt:
- automatisch
- of via een compensatie: een vast jaarlijks (forfaitair) bedrag aan het gezinshoofd.
1. Automatisch
In de meeste gevallen verrekenen we de korting automatisch op jouw waterfactuur, op basis van de gegevens van de hierboven vermelde uitkerende instellingen. Tenminste:
- als de waterfactuur op naam staat van een van de gezinsleden
- en de waterfactuur alleen gaat over jouw gezinswoning, en dus niet een gemeenschappelijke factuur van een appartementsgebouw of woonzorgcentrum is.
2. Via een compensatie
In sommige gevallen is de automatische verrekening van de korting niet mogelijk. Bijvoorbeeld als de waterfactuur op een andere naam staat, van een gemeenschappelijk gebouw is of er ook bedrijfsverbruik op staat.
Dan krijg je in de zomermaanden van ons een compensatiebrief. Daarin vragen we je om ons volgende gegevens te bezorgen, het liefst online:
- rijksregisternummer van de persoon aan wie de compensatiebrief is gericht
- rekeningnummer
- veiligheidscode vermeld in de compensatiebrief.
Bezorg ons die gegevens ten laatste op 31 december van datzelfde jaar.
3. Bedrag
- Als je automatisch recht hebt op het sociale tarief betaal je maar een vijfde van jouw waterfactuur. Je krijgt dus 80% korting op de volledige waterfactuur (afvoer, leveren en zuiveren).
- Krijg je een compensatie? Dan is dat een vast (forfaitair) jaarlijks bedrag op basis van het aantal gezinsleden met een officiële woonplaats op hetzelfde adres.
4. Vragen over dit sociaal tarief?
Heb je nog vragen over de sociale korting of compensatie?
- Lees dan eerst de veelgestelde vragen.
- Je vindt ook meer informatie over het sociaal tarief via de website van Vlaanderen.
- Of neem contact op met ons.