30-03-2020

De Watergroep kreeg van enkele klanten de melding dat er momenteel valse facturen de ronde doen. Kreeg je een e-mail van afzender 'Watergroep' in je mailbox met als onderwerp 'Eind jaarafrekening' of 'De jaarrekening'? Wissen!

 

Hoe herken ik een e-mail van De Watergroep?

Deze e-mail is een typisch geval van een frauduleuze e-mail via 'phishing' (te herkennen aan persoonlijk e-mailadres, buitenlands bankrekeningnummer, foutief berekende waterfactuur, ...). Zo herken je onze e-mails:

  • Afzender: steeds een e-mailadres met @dewatergroep.be 
  • Rekeningnummer: controleer of het rekeningnummer gelijk is aan het rekeningnummer van je laatst betaalde waterfactuur. (Bij deze valse facturen is er sprake van een Duits bankrekeningnummer).
  • Facturen van De Watergroep komen terecht in je persoonlijke online klantenzone. Daar kan je al je waterfacturen raadplegen.
  • Een digitale waterfactuur van De Watergroep via e-mail omvat steeds de factuur als bijlage.

Voorbeeld van zo'n valse e-mail

Voorbeeld valse factuur

 

Heb je zo'n e-mail ontvangen?

Maak dan een melding via het meldpunt fraude.

Wat doen bij betaling?

Heb je effectief betaald? Maak dan, naast een melding via het meldpunt fraude ook een aangifte bij de lokale politie (zodat een officieel PV kan worden opgemaakt) en neem contact op met je bank om na te gaan of de betaling nog kan worden ingetrokken. Indien De Watergroep een betaling ontvangt naar aanleiding van deze e-mail, storten we automatisch het betaalde bedrag terug.

Ontdek hier de tips van 'Safe on Web' om valse e-mails te herkennen.