De Watergroep wint Heerlijk Helderprijs 2021
Met een folder over de plaatsing van een debietsbegrenzer op de watermeter sleepte De Watergroep de Heerlijk Helderprijs 2021 in de wacht. Dat is een prijs van de Vlaamse overheid voor teksten die een toonbeeld zijn van heerlijk heldere taal en bijzonder goed werken bij de beoogde doelgroep.
50 liter water is abstract, 5 emmers zijn duidelijk
Verschillende interne experts binnen De Watergroep hebben intensief samengewerkt om tot dit resultaat te komen. De folder is helemaal herwerkt vanuit de bril van de ontvanger. In de vorige folder stond bijvoorbeeld in volzinnen dat deze klanten 50 liter water krijgen. In de nieuwe folder visualiseren we die boodschap met 5 emmers water. Dat begrijpen de klanten beter.
Lovende woorden van de jury
"Ondanks het feit dat de folder een inhoudelijk moeilijke, zelfs negatieve, boodschap bevat, wordt de lezer toch niet afgeschrikt. Er worden heel wat laagdrempelige en visuele elementen zoals iconen en kleuren gebruikt. Het slecht nieuws wordt niet uit de weg gegaan maar overzichtelijk gebracht. De teksten zijn logisch opgebouwd en de lezer weet dankzij deze folder heel goed wat kan en wat niet kan. Deze folder is dan ook een mooi voorbeeld van ‘Heerlijk Helder’ taalgebruik."
De jury bestond uit 5 experten:
- Voorzitter: Kris Van de Poel, algemeen secretaris van de Nederlandse Taalunie
- Andere juryleden:
- Jan Hautekiet (voormalig radiomaker en muzikant)
- Karl Hendrickx (redacteur bij het Rekenhof, hoofddocent Rechtstaalbeheersing aan de Universiteit Antwerpen en buitengewoon gastdocent aan de KU Leuven)
- Priscilla Heynderickx (docent Nederlands en bedrijfscommunicatie aan de KU Leuven, hoofdredacteur Ad Rem)
- Lydeke van Os (beleids- en communicatieadviseur bij de Nederlandse Taalunie).
Positieve reacties
Medewerkers van de OCMW’s zijn heel blij met deze folder. Ook de medewerkers van De Watergroep die de debietsmeter gaan installeren, vinden de folder een handig hulpmiddel. Ze wijzen naar de groene en rode tekst om toe te lichten wat wel nog kan en wat niet meer mogelijk is, en naar de iconen om te visualiseren wat de installatie van de debietsmeter precies inhoudt. De klanten zelf appreciëren ook dat ze een duidelijke uitleg krijgen op basis van de folder. Dat blijkt uit hun reacties. Het loont dus om in elke vorm van communicatie de klant centraal te zetten.
“De Heerlijk Helderprijs is een mooie opsteker en sterkt onze inspanningen om nog meer teksten, folders en publicaties aan te pakken. Dat werk is trouwens nooit af: we moeten blijven nadenken over hoe we onze boodschap nog duidelijker kunt maken. Dan pas zet je je klant echt centraal, want je klant verwacht ook altijd meer”, vervolgt Tine Vandermeersch.