Huishoudwater
De Watergroep werkt mee aan vernieuwende projecten rond collectief huishoudwater.
- Huishoudwater? Dat is regenwater dat opgevangen en een beetje gefilterd wordt, maar waar je niet van kan drinken.
- Collectief? Dat wil zeggen dat we niet werken per klant of huishouden, maar dat we het huishoudwater voorzien voor een hele groep huishoudens, bedrijven, klanten …
Zo gebruiken we ons sterk gefilterd kraanwater enkel wanneer het echt nodig is. De klanten bij die projecten hebben dus meestal ook 2 watermeters: eentje voor drinkbaar kraanwater én eentje voor niet-drinkbaar huishoudwater.
- Wat is het verschil tussen kraanwater en huishoudwater?
- Wat is het voordeel van een extra watercircuit met huishoudwater?
- Hoe weet ik of ik kraanwater of huishoudwater gebruik?
- Hoeveel moet ik betalen met twee aparte watermeters?
- Waar kan je al huishoudwater gebruiken?
- Wat als er teveel regen is?
- Wat als de regenwaterput leeg is?
1. Wat is het verschil tussen kraanwater en huishoudwater?
Kraanwater is drinkwater dat via de leidingen van De Watergroep verspreid wordt. Dat drinkwater komt van grondwater of oppervlaktewater en behandelen we zeer uitgebreid zodat het voldoet aan maar liefst 67 strenge kwaliteitseisen.
Huishoudwater is regenwater dat wordt opgevangen via de daken. Dat filteren en pompen we naar woningen, bedrijven, handelszaken...
Waarvoor gebruik je kraanwater? | Waarvoor gebruik je huishoudwater? |
Drinken | Toilet spoelen |
Koken | Wasmachine laten draaien |
Afwassen | Vloer dweilen |
Tanden poetsen | Planten water geven |
Douchen | Auto of fiets wassen |
Wist je dat er in regenwater minder kalk zit dan in kraanwater? Daardoor heb je minder zeep nodig in je wasmachine en bij je schoonmaak. Ook je planten worden gelukkiger van regenwater.
2. Wat is het voordeel van een extra watercircuit met huishoudwater?
- Kraanwater van de bron tot aan de kraan brengen, is moeilijk. Het water krijgt een heel uitgebreide behandeling voordat het drinkbaar is. Daarom is het goed dat we dat drinkbaar water enkel gebruiken wanneer het echt nodig is.
- Het regenwater dat we opvangen, kunnen we gebruiken tijdens droge periodes.
- Het is niet enkel zonde om proper regenwater te laten weglopen, het kan bij hevige regenbuien ook zorgen voor heel veel druk op de riolering.
3. Hoe weet ik of ik kraanwater of huishoudwater gebruik?
- Bij de kranen met huishoudwater hoort er een afgesproken rood verbodsbordje waarop staat dat je niet van het water mag drinken. Mag je er wel van drinken, dan zie je een icoontje met een blauwe cirkel.
- Bij de drinkwateraftakking en de watermeters zie je ook het verschil tussen de twee verschillende waterstromen door een blauw icoontje bij het kraanwater en een rood verbodsbordje bij het huishoudwater.
4. Hoeveel moet ik betalen met twee aparte watermeters?
Je hebt 2 digitale watermeters, dus je krijgt 2 verschillende waterfacturen.
- We berekenen je factuur voor kraanwater net zoals bij alle andere klanten.
Meer info daarover vind je op deze pagina: www.dewatergroep.be/nl-be/drinkwater/de-waterfactuur-uitgelegd. - De factuur voor huishoudwater bestaat uit twee delen:
- Je betaalt een vaste vergoeding voor het beheer en onderhoud van de waterinstallatie.
- Daarnaast betaal je op basis van hoeveel huishoudwater je verbruikt. Je krijgt die afrekening 1 keer per jaar.
5. Waar kan je al huishoudwater gebruiken?
- In de nieuwe buurt Agnetenpark in Peer zullen een 140-tal gezinnen en enkele handelszaken aangesloten worden op een extra waterstroom voor collectief huishoudwater. Zij delen samen een grote regenwaterput én onze installatie die dat regenwater filtert tot huishoudwater en pompt tot bij de verschillende gebouwen. De Watergroep zorgt voor de pomp- en filterinstallatie en voor de aanrekening van het verbruik van het huishoudwater aan de klanten.
- Ook op het bedrijventerrein Keiberg-Vossem in Tervuren werkt De Watergroep mee aan een project rond collectief huishoudwater. Regenwater wordt voor verschillende bedrijven samen opgevangen. Dat regenwater filteren we tot huishoudwater en pompen we tot bij de verschillende bedrijven. De Watergroep behandelt het regenwater. Klanten krijgen voor het huishoudwater geen factuur van De Watergroep, maar wel van ‘Loco’. De bedrijven hier kunnen met vragen terecht bij onze partner Interleuven.