Twijfel je aan de goede werking van de watermeter bij jou thuis? Heb je het gevoel dat hij niet meer juist registreert? Dan kan je een tapproef doen. Neem hiervoor 10 liter water (= 1 emmer) af (bijvoorbeeld net voor het poetsen) en let erop dat er nergens anders iemand water verbruikt. 

Resultaat van de tapproef:

  • Registreert de watermeter 10 liter, dan werkt jouw watermeter perfect. 
  • Registreert de watermeter niets, minder of meer, dan is je watermeter defect. Neem in dat geval contact op met ons om jouw watermeter gratis te laten vervangen.

Heb je een verhoogd verbruik? Doen dan zeker bovenstaande lektest/tapproef. Registreert de watermeter aan de hand van deze testen niet zoals het hoort? Dan heb je volgens het Algemeen waterverkoopreglement recht om dit te laten controleren. Vraag de ijking van jouw watermeter aan via dit formulier.

Stelt het metrologisch centrum vast dat de watermeter niet meer correct registreert (= binnen de toegelaten grenzen), dan neemt De Watergroep de kosten voor deze technische controle op zich. Werkt de watermeter wel correct, dan zal een kost aangerekend worden. Het tarief van deze 'metrologische controle watermeter' kan je terugvinden op onze tarievenpagina (zie PDF onderaan de webpagina onder ‘Overige tarieven’).

Indien nodig bij een verhoogd verbruik, kan een medewerker van De Watergroep ter plaatse komen voor een eerste controle. Wij doen geen lekopsporing, maar controleren enkel de installatie rond de meter. Neem in dit geval contact op met ons om die eerste controle onderzoek in te plannen.