De Watergroep werkt aan een grootschalig proefproject rond digitale watermeters. Zo willen we jou op termijn een nog betere dienstverlening bieden. Ontdek hier de meest gestelde vragen en antwoorden over digitale of slimme watermeters.

 

Een digitale watermeter helpt jou om je waterverbruik in de gaten te houden. Een hoog verbruik kan wijzen op een breuk in je binneninstallatie, maar ook op een tijdelijk verhoogd verbruik (bv. opvullen zwembad).

Neen, wanneer je thuis nog een recente watermeter hebt, dan test De Watergroep een systeem uit waar we een extra toestel op de bestaande watermeter klikken (= clip-on). Dat ziet er dan zo uit:

 clip onClipon

Die keuze maak je als klant zelf. Uiteraard draagt omwille van het milieu (minder papier) en jouw gebruiksgemak de digitale waterfactuur onze voorkeur. Ontdek hier de mogelijkheden die De Watergroep jou biedt om je waterfactuur en/of meterkaart digitaal te ontvangen.
Neen, de digitale watermeter werkt volledig op batterij. Deze batterij gaat minstens 16 jaar mee.
In deze testperiode, maar ook later bij de eventuele uitrol in ons volledige verzorgingsgebied neemt De Watergroep de kosten van de installatie van een digitale watermeter op zich. Je hoeft als klant hiervoor geen eenmalige of jaarlijkse kost te betalen.

Momenteel werkt De Watergroep aan een grootschalig proefproject rond digitale watermeters in enkele gemeenten en andere locaties (bv. bij eigen medewerkers). Woon je in Laarne of Kalken? Dan kan je hier inschrijven voor een digitale watermeter bij jou thuis! Van zodra er meer locaties mogelijk zijn, voegen we deze toe aan onze website.

Op de locaties waar De Watergroep een proefproject uitvoert, is de installatie van een digitale watermeter gratis!
In deze testfase wordt dit nog niet voorzien, maar we bestuderen wel al de mogelijkheid naar de toekomst toe.

De oude, mechanische meters worden binnenkort niet meer gemaakt. Er moet dus sowieso een nieuw standaardmodel komen. Een digitale watermeter past perfect in de huidige technologische maatschappij waar we meer en meer richting digitalisering gaan, en die ook extra functionaliteiten toevoegt.

Digitale meters helpen de waterbedrijven om de juiste keuzes op het vlak van investeringen in het net te maken. Dat voorkomt onnodige kosten aan ons waternet.

Je hoeft je in de toekomst ook niet meer vrij te maken voor het bezoek van een meteropnemer, want bij digitale meters komt die niet meer langs.

Als consument krijg je met een digitale meter een beter zicht op je dagelijkse verbruik: op welke momenten verbruik ik veel of net weinig, je krijgt een inzicht in mogelijke lekken op je binneninstallatie, ... 

Via dit project willen we alle mogelijkheden testen om jou als klant op termijn de beste service te kunnen bieden. We testen niet alleen verschillende metertypes uit, ook rond het versturen van gegevens, het instellen van alarmen (bv. bij lekken) … testen we graag voor de volle 100% uit.

De Watergroep gaat met deze gegevens aan de slag in een grootschalig onderzoek. In geen geval worden er gegevens aan derden doorgegeven. Enkel jij, als klant, krijgt inzicht in de meetgegevens van jouw unieke digitale watermeter.
De klassieke watermeter die nu bij jou thuis staat bekijk je als klant dikwijls maar 1 keer per jaar: wanneer je aan je waterbedrijf de meterstand moet doorgeven. Op basis van die jaarlijkse meterstand, krijg jij als klant een overzicht van het jaarlijks waterverbruik en kunnen wij een correcte factuur opstellen. Bij de digitale watermeter is die stap niet meer nodig en lezen we vanop afstand jouw meterstand of index automatisch af. Dat is niet alleen makkelijker voor jou als klant. Je krijgt ook een veel beter inzicht in jouw individueel waterverbruik. En die info, daar gaan wij mee aan de slag om ons distributie- en productienet nog beter af te stemmen op het verbruik.
  • Beter inzicht in jouw dagelijks waterverbruik. Weten wat je verbruikt helpt je meteen ook op weg om verspilling van water tegen te gaan. Water is tenslotte een kostbaar goed.
  • Het is niet langer nodig ons jaarlijks de meterstand in te seinen, we krijgen de gegevens automatisch binnen.
  • Hulp bij het opsporen van lekken op jouw binneninstallatie via een aantal ingebouwde functionaliteiten.

Voor de installatie van de digitale watermeters, maakt De Watergroep gebruik van een onderaannemer. Deze onderaannemer is uitgerust met een badge en kledij van De Watergroep om zich kenbaar te maken. 

Neem bij twijfel contact op met het projectteam Slimme Meetsystemen via digitalemeter@dewatergroep.be of telefonisch op 02 238 95 55. 

Neen, een digitale watermeter maakt geen gebruik van jouw internetverbinding (wifi). We rusten onze meters uit met een eigen netwerk dat zelfstandig werkt, los van jouw huishoudelijke apparatuur. Wij zorgen ervoor dat het signaal op ons netwerk terecht komt.