Na afwerking van de woning én voor je de sanitaire installatie in gebruik neemt, is het nodig meteen een keuring aan te vragen (dus vóór je in de woning gaat wonen). Een keuring is noodzakelijk om te toetsen of de sanitaire voorzieningen en de drinkwaterkwaliteit in jouw woning veilig en correct zijn.

keuring

Wanneer keuren?

De keuring van jouw binneninstallatie is verplicht:

  • vóór de eerste ingebruikname (dus voor je in de woning gaat wonen);
  • bij belangrijke wijzigingen zoals de plaatsing van een:
    • regenwaterput of grondwaterput
    • bijvulsysteem op een regenwatercircuit
    • waterontharder
    • warmwaterproductie met warmtewisselaar en met toevoeging van additieven (anticorrosie, antilek, antivries, ...)
    • drukverhogingsinstallatie
    • brandblusinstallatie
    • zwembad met verwarming en/of bijvulling
    • bijvulsysteem voor een vijver
  • bij een grondige renovatie van je woning of bij een grondige vernieuwing/uitbreiding van het leidingnet
  • bij de aanpassing van je aftakking (bv. aanpassing watermeter)
  • wanneer je omschakelt van regen- of putwater naar leidingwater
  • bij heringebruikname na een afsluiting bij een onmiddellijke bedreiging voor de gezondheid van de verbruiker of voor de volksgezondheid en de veiligheid van de drinkwatervoorziening;
  • na vaststelling van een inbreuk op de gelijkvormigheid, op verzoek van De Watergroep.

 

Waarom keuren?

  • Het is wettelijk verplicht (conform art. 7 § 3 van het besluit van de Vlaamse regering en het Algemeen waterverkoopreglement).
  • Als eigenaar ben je zeker dat je installatie in orde is. Eventuele inbreuken worden tijdig opgemerkt (zodat je deze nog kan verhalen op de sanitair installateur).
  • Je helpt mee aan het behoud van de drinkwaterkwaliteit van het drinkwaternet.
  • Je komt in persoonlijk contact met onze keurders die je enkele nuttige tips kunnen geven, afgestemd op jouw persoonlijke situatie.
     

Wie mag de keuring uitvoeren?

Huishoudelijke installatie (bv. gezinswoning of appartement)? 

Dan kan je zelf kiezen wie de keuring uitvoert! De Watergroep beschikt over een team van ervaren keurders, doe dus zeker een beroep op onze expertise en vraag meteen je keuring aan!

Kies je voor een externe keurder (dus niet via De Watergroep)? Let er dan op dat deze keuringsdienst aanvaard is door AquaFlanders én bezorg ons na keuring meteen het conforme originele witte keuringsverslag samen met de ondertekende toestellenlijst en het uitvoeringsplan via jouw klantendienst of via info.keuringen@dewatergroep.be. Afhankelijk van de aansluiting kan bij een externe keuring een openingskost worden aangerekend door onze diensten.

Niet-huishoudelijke installatie?

Dan is enkel een keuring via De Watergroep toegelaten. Tot deze categorie behoren:

  • eengezinswoningen of appartementen waar binneninstallatie zowel voor huishoudelijke als niet-huishoudelijke activiteiten gebruikt wordt (voorbeeld: kapper, bakker, deel van de woning is ingericht als bureel, ...)
  • cafés, restaurants, winkelcentra, handelspanden, kantoorgebouwen, ...
  • tandartsen, dokters, kinesisten, dierenartsen, ...
  • gemeenschappelijke delen van appartementsgebouwen
  • publiek toegankelijke gebouwen: zwembaden, sportcomplexen, wellnesscentra, feestzaal, jeugdlokaal, ...
  • ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen, laboratoria, industriële bedrijven.
     

Vraag meteen je keuring aan!

Jouw pand betreft een:

Tarieven

Klik hier om de tarieven voor keuring te bekijken.
 

Vragen?

Stuur een mail met al jouw bijkomende vragen naar info.keuringen@dewatergroep.be.