Veelgestelde vragen Sagemcom
- Hoe lees ik mijn digitale watermeter af?
- Er verschijnt REINSTALL op het scherm van mijn digitale watermeter. Wat moet ik doen?
- Is de meter afleesbaar in donkere ruimtes (inkomhallen, kelders)? Is de display verlicht?
- Waar vind ik mijn meternummer?
- Welk type digitale watermeter heb ik?
- Is er een infofiche beschikbaar van mijn watermeter?
- Hoe zal mijn jaarlijkse verbruiksfactuur eruit zien bij een metervervanging? Of Hoe wordt mijn verbruik gefactureerd bij een metervervanging?
- Ik kreeg net een meterbrief, maar mijn analoge meter werd zonet vervangen door een digitale meter. Moet ik mijn meterstand doorgeven?
- Welke gegevens kan ik aflezen van de digitale meter?
- Waar kan ik mijn waterverbruik opvolgen?
- Moet er nog een meteropnemer langskomen om de meterstand van mijn digitale watermeter op te nemen?
- Heeft de meter de functie om informatie door te geven bij overmatig gebruik? Bijvoorbeeld wanneer er bij extreme droogte een verbod geldt om zwembaden te vullen en men zou dit toch doen.
- Kan ik de gegevens van de digitale watermeter zelf uitlezen en gebruiken?
1. Hoe lees ik mijn digitale watermeter af?
2. Er verschijnt REINSTALL op het scherm van mijn digitale watermeter. Wat moet ik doen?
3. Is de meter afleesbaar in donkere ruimtes (inkomhallen, kelders)? Is de display verlicht?
4. Waar vind ik mijn meternummer?
5. Welk type digitale watermeter heb ik?
Er zijn momenteel verschillende types digitale watermeters in omloop bij De Watergroep.
De iconen die je op het scherm van jouw digitale watermeter ziet, zijn afhankelijk van het type digitale watermeter dat bij jou geïnstalleerd werd. De toestellen zien er een beetje anders uit, maar alle digitale watermeters werken achterliggend op dezelfde manier en bieden dezelfde voordelen. Op de infofiche die je kan downloaden onderaan deze pagina, vind je meer informatie over de verschillende toestellen.
6. Is er een infofiche beschikbaar van mijn watermeter?
7. Hoe zal mijn jaarlijkse verbruiksfactuur eruit zien bij een metervervanging? Of Hoe wordt mijn verbruik gefactureerd bij een metervervanging?
De jaarlijkse verbruiksfactuur ontvang je op een vast tijdstip. Het is dus mogelijk dat je deze factuur pas maanden na de metervervanging krijgt. Op deze factuur zullen beide watermeters en hun meterstanden vermeld staan.
De digitale watermeter wordt meteen na plaatsing vanop afstand uitgelezen. Enkel als we door een technisch probleem de meter niet vanop afstand kunnen uitlezen, ontvangt u volgend jaar nog een meterbrief of komt er uitzonderlijk nog een meteropnemer langs.
Controleer op je factuur zeker het meternummer van de nieuwe watermeter en beide meterstanden.
8. Ik kreeg net een meterbrief, maar mijn analoge meter werd zonet vervangen door een digitale meter. Moet ik mijn meterstand doorgeven?
De digitale watermeter wordt meteen na plaatsing vanop afstand uitgelezen. Enkel als we door een technisch probleem de meter niet vanop afstand kunnen uitlezen, ontvangt u volgend jaar nog een meterbrief of komt er uitzonderlijk nog een meteropnemer langs.
9. Welke gegevens kan ik aflezen van de digitale meter?
- Jouw waterverbruik: voor de punt zie je het aantal m³, na de punt in liter. In dit voorbeeld 243,098 m³ of 243 098 liter
- De batterij van je watermeter is bijna leeg.
- Je watermeter is verbonden met je elektriciteitsmeter.
- Eén van volgende meldingen is actief:
- A) Er stroomt geen water door je watermeter.
- B) Water van je binneninstallatie stroomt terug. Je terugslagklep werkt mogelijk niet of slecht.
- Er stroomt water door je watermeter.
- Dit symbool toont aan dat de watermeter meet volgens de wettelijke richtlijnen.
10. Waar kan ik mijn waterverbruik opvolgen?
Jouw waterverbruik kan je op de display van de digitale watermeter aflezen. In een volgende fase zal je het waterverbruik ook via jouw online klantenportaal kunnen raadplegen. Wanneer dit het geval is, brengen we je hiervan op de hoogte via mail. Hou daarom je contactgegevens up-to-date via onze klantenzone. Tot slot kan je via de P1-poort op de digitale elektriciteitsmeter met externe applicaties jouw live energie- en waterverbruik aflezen. Dit zijn externe partijen waar de waterbedrijven geen samenwerking mee hebben. Deze applicaties zijn nog volop in ontwikkeling. Bij vragen over het aflezen van jouw waterverbruik via deze applicaties, kan je rechtstreeks contact opnemen met de leverancier van jouw applicatie. Hoe je de P1-poort kan activeren, vind je op www.fluvius.be/gebruikerspoort.
11. Moet er nog een meteropnemer langskomen om de meterstand van mijn digitale watermeter op te nemen?
Nee, de digitale watermeter wordt meteen na plaatsing vanop afstand uitgelezen. Er komt dus geen meteropnemer meer bij je langs.
Enkel als we door een technisch probleem de meter niet vanop afstand kunnen uitlezen, ontvang je nog een meterbrief of komt er uitzonderlijk nog een meteropnemer langs.
12. Heeft de meter de functie om informatie door te geven bij overmatig gebruik? Bijvoorbeeld wanneer er bij extreme droogte een verbod geldt om zwembaden te vullen en men zou dit toch doen.
13. Kan ik de gegevens van de digitale watermeter zelf uitlezen en gebruiken?
Ja, je kan de gegevens aflezen via het display van de digitale watermeter of uitlezen via de P1-poort van de elektriciteitsmeter. Via deze gebruikerspoort kunnen applicaties worden aangesloten die energie en waterverbruik kunnen aflezen. Dit zijn externe partijen waar de waterbedrijven geen samenwerking mee hebben. Deze applicaties zijn nog volop in ontwikkeling. Bij vragen over het aflezen van waterverbruik via deze apps, contacteer je best de leverancier rechtstreeks. Hoe je deze gebruikerspoort kan activeren vind je op www.fluvius.be/gebruikerspoort.